Historia

Sivu on vielä työn alla.

Tampereen radiolentäjistä 2000-luvulle

Yhdistyksen toiminta alkoi varsinaisesti 11. helmikuuta 1973 jolloin pidettiin Tampereen Radiolentäjien perustamiskokous. Toiminta oli alkanut jo 60-luvun puolelle mutta toiminta alkoi järjestäytyä 70-luvun puolella, pitkä siitä syystä että toiminta Härmälän lentokentällä olisi helpompaa jos harrastajat olisivat järjestäytyneet. Vuonna 1974 yhdistyksen nimi muutettiin Tampereen RC-Lentäjät ry:ksi, koska yhdistysrekisteri ei hyväksynyt ensimmäistä nimi ehdotusta (Tampereen Radiolentäjät). Yhdistys rekisteröitiin Tampereen RC-Lentäjät ry:n nimellä vihdoin vuonna 1976.

Toiminta alkaa Härmälän lentokentällä

Alkuaikoina yhdistys lennätteli Härmälän kentällä. Toimintaan osallistui aluksi vain kourallinen harrastajia mutta nopeasti jäsenmäärä kasvoi. Toiminta oli vilkasta koska lennätyspaikka oli lähellä kaupungin keskustaa. Lennokkeja saatiin tuolloin lennätellä Härmälän lentokentän kiitotieltä sekä kiitotien vieressä olevalta ruohikolta. Toiminta oli sulassa sovussa liikennelentokoneiden, siviilikoneiden ja purjelentokoneiden kanssa. Talvitoiminta oli keskittynyt Talvitien päähän Härmälään missä lennäteltiin hyvin pitkään vielä 90-luvulla.

Kenttä Hervantaan

Tampereen kaupunki rakennutti 80-luvun alussa uuden lentokentän Pirkkalaan jolloin Härmälän lentokentän toiminta lopetettiin ja yhdistys joutui hankkimaan uuden kentän. Yhtenä vaihtoehtona tutkittiin Alasjärven ja golf-kentän välistä peltoaluetta mutta siihen kohtaa kaavailtiin hotellia, joten hankkeesta luovuttiin. Hervannasta löydettiin vanha kaatopaikka joka oli suljettu. Kaatopaikan päälle saatiin kaupungilta lupa rakentaa lennokkikenttä. Vuonna 1984 uudeksi kentäksi tuli Hervannan lennokkikenttä, joka oli siis rakennettu kaatopaikan päälle. (Nykyisin paikalla on poliisikoulun ajoharjoittelurata). Paikka oli Vaajakadun päässä. Alueella ei ollut juuri muita rakennuksia kuin Hervannan Ammattioppilaitos eli se sopi varsin hyvin alkuaikoina lennokkikentäksi. Hervannan kentällä toimittiin pitkään 90-luvun puoleenväliin saakka jolloin poliisikoulu rakennettiin ja lennokkikentästä jouduttiin luopumaan.

Väliaikainen kenttä Vihilahteen

Hallitus etsi kenttää ja kaupungin tonttipäällikön avustuksella vihdoin löydettiin sopiva paikka Vihilahdesta. 1996 saimme käyttöömme Vihilahdessa sijainneen alueen joka oli Vihilahdenkadun ja kävelytien välissä. (Nykyään paikalla sijaitsee kerrostaloja) Väliaikaisella kentällä toimittiin muutama vuosi. Kun poliisikoulu oli saatu valmiiksi johtokunta neuvotteli poliisikoulun kanssa, jotta lennokkeja voisi lennätellä jälleen Hervannassa. Lopulta poliisikoululta saatiinkin lupa toiminnan jatkamiseen Hervannassa.

Takaisin Hervantaan poliisikoulun ajoradalle

Yhdistys sai luvan käyttää nykyisen poliisikoulun yhteyteen rakennettua ajoharjoittelurataa. Ajoharjoittelurata sijaitsi suurin piirtein siinä missä vanha 80-luvulla rakennettu kiitotie oli ollut. Paikka kävi siis kohtuullisesti toimintaan. Asfaltti oli tietysti hieno asia mutta valitettavasti Hervantaan oli jo siinä vaiheessa rakennettu paljon lisää rakennuksia kentän läheisyyteen. Alkuperäinen nurmikkokiitotie oli rakennettu aivan eri ympäristöön 80-luvun alussa.

Hervannassa toimittiin vielä muutama vuosi kunnes 2005 kenttä jouduttiin antamaan pois poliisikoulun laajennuksen yhteydessä. Uutta kenttää etsittiin suhteellisen kauan. 2005 vuoden jälkeen suunniteltiin lennokkikenttä mm. Tarastejärven suljettavalle kaatopaikalle. Tälle hankkeelle saatiin jopa hyväksyntä Pirkanmaan Jätehuollon silloiselta johtajalta. Valitettavasti tämä hanke kariutui lopulta siihen, että kaatopaikan laelle suunniteltiin aurinkopaneelipuisto. Vuonna 2010 löydettiin Pinsiön kenttä Ruduksen soramontusta sekä muutama vuosin myöhemmin löydettiin Akaan kenttä.

Muutamia kuvia vuosien varrelta

 

  1. Kenttäkoppi Härmälän lentokentällä. Huomaa kerhon vanha kaksivärinen logo.

2. Talviharrastamista Härmälässä. Kuvassa Juhani Hiljanen tummansinisessä haalarissa.

3. Kuvassa omatekoinen kopteri Härmälän kentällä.

4.

5. Herra Uponen ja viimeisen päälle rakennettu lennokki.

6.

7. Kuvassa vasemmalla yhdistyksen perustajajäsen Tor Nyholm.

8. Itsetehty tähtimoottori.

9. VL Pyörremyrsky, tämä kone oli sikäli erikoinen, että sen muottien tekoon oli käytetty Tampereen teknisestä museosta lainattua lentokonetehtaan tuulitunneli mallia. Koneessa oli myös alkuperäinen siipi profiili mutta se todettiin huonosti toimivaksi ja korvattiin toisella profiililla myöhemmin.

10. Veljekset lennättämässä Härmälässä.

11.

12. Hiljasen 40 stuntti, siivessä FINRC:n mainos. Nokalla oletettavasti Webra 40.

13.

14. Skaala kisat Jämillä, ehkä 70-luvun puolella. Olivatko nämä ensimmäiset skaala kisat Jämillä ?

15.

16.

17.

18. Hiljanen esittelee harrastusta Sampolan koululla järjestetyssä RC näyttelyssä. Takan puhallin lennokki Buckeye.

19. Koneita Sampolan näyttelyssä.

20. P-47 esillä Sampolan RC näyttelyssä.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

END OF PAGE 🙂